سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حجاب چیست

مقدمه:

حجاب به مفهوم امروزی یک اصطلاح فارسی، ولی کلمه، کلم? عربی است و به معنای پرده است. منظور اسلام از حجاب پرده داری و پرده نشینی نیست و چنین نیست که زنان ازکارهای اجتماعی محروم باشند، بلکه منظور از حجاب، همان پوشش و پوشیدگی است که در برابر برهنگی و به نمایش گذاری است.
از جمل? دلایل پوشش هماهنگی آن با اصل فطرت است. تاریخ پوشش انسان با تاریخ آفرینش انسان همراه است. آدمی از برهنگی شرم داشته، در ابتدا خود را با برگ درختان و پوست حیوانات پوشانده است و چون از این نوع پوشش خشنود نبود به ساختن ابزاری مانند سوزن و سنجاق برای دوختن لباس پرداخته تا پوشش مناسب برای خود ساخته و تنوع و گوناگونی در لباس و پوشش را پدید آورده است. اسلام به هیچ وجه حجاب را به معنای پرده نشینی و خانه نشینی زن ندانسته و نمی داند، و آنچه که در طول تاریخ بر سر زنان رفته است، نه تنها از ناحی? اسلام نبوده، بلکه اسلام مخالف آن نیز بوده است.

زن مسلمان در صدر اسلام با حضور فعال در جامعه در تمام عرصه های اجتماعی، سیاسی، علمی، اقتصادی، فرهنگی، قدرت و توان داشت. بنابراین زن می تواند با پوشش مناسب و با رعایت حریم، در تمام عرصه های اجتماعی به فعالیت بپردازد و در توسع? کشور سهیم باشد.

ولی هم اکنون بی حجابی و بی عفتی دامن هم? جوامع را گرفته و اگرمسئولین و مردم به فکر نباشند، ضربات بزرگی از وضعیت به وجود آمده خواهند خورد.


پیشین?تاریخی حجاب:

مطالعات تاریخی نشان می دهد که در ایران باستان و در میان اقوام و ادیان مختلف یهود، زرتشت، مسیحیت، حجاب وجود داشته است.” کنت گوبینو” به ریشه دار بودن حجاب در ایران باستان

اذعان می کند و می گوید: ” در ایران در زمان ساسانیان حجابی شدید برای زنان رایج بوده است.” (
1)


آثار بسیار دیگری مبنی بر پوشیدگی زنان در اعصار و قرون گذشته در تمدن ها و کشورهای مختلف شرق و غرب دیده می شود که از جمل? این کشورها ترکیه، روسیه، فرانسه، آلمان، ایتالیا، یونان، سرزمین های اعراب، چین، ژاپن، کشورهای آسیای مرکزی، روم شرقی، هندو
می باشد؛ که این کثرت و تنوع، ریشه در توجه انسانها علیرغم فرهنگهای مختلف به یک موضوع واحد دارد.


شاعران ایرانی نیز در اشعارشان به مسئل? حجاب و حریم تأکید داشته اند؛ از جمل? این شاعران فردوسی شاعر قرن چهارم است که در شاهنامه از اخلاق خوب، پاکدامنی و به ویژه چادر زنان ایران باستان سخن به میان آورده است. آنچنانکه از زبان تهمینه می گوید:

ز پرده برون کس ندیده مرا نه هرگز کس آوا شنیده مرا

و یا در جای دیگر گوید:

بدانگه که من جفت خسرو بدم به پوشیدگی در جهان نو بدم

بگفت این و بگشاد چادر ز روی همه روی ماه و همه پشت موی

مرا از هنر موی بد در نهان که او را ندیده کس اندر جهان

نه کس موی من پیش از این دیده بود نه از مهتران نیز بشنیده بود

بنابراین هر ملتی، مکتبی و دین و اندیشه ای برای خود هویتی را معرفی می کند و بارزترین مشخص? هویتی زن مسلمان، حجاب اوست. حال، به طور قطع می توان گفت: پیش از اسلام حجاب در جهان وجود داشته و اسلام مبتکر آن نبوده است.

?

پوشش(حجاب) زن در اسلام:

استعمال کلم? حجاب در مورد پوشش زن یک اصطلاح نسبتاً جدید است. در قدیم و به خصوص در اصطلاح فقها، کلم? “ستر” که به معنای پوشش می باشد به کار رفته است. بنابراین بهتر بود به جای کلم? حجاب که در لغت به معنای پرده است، کلم? پوشش را به کار می بردیم؛ زیرا بسیاری گمان می کنند که اسلام خواسته است زن همیشه در پرده و در خانه محبوس باشد. اما اسلام به هیچ وجه با پرده نشینی و محبوس بودن زن در خانه موافق نیست. شهید مطهری (ره) در این زمینه می گوید: ” وظیف? پوشش که اسلام برای زنان مقرر کرده است بدین معنی نیست که از خانه بیرون نروند؛ زندانی کردن و حبس زن در اسلام مطرح نیست. در برخی از کشورهای قدیم و هند چنین چیزهایی وجود داشته است ولی در اسلام وجود ندارد. پوشش زن در اسلام این است که : زن در معاشرت خود با مردان، بدن خود را بپوشاند و به جلوه گری و خود نمایی نپردازد.” (
2)

در قرآن کریم کلم? حجاب
7 مرتبه آمده که به معنای “پرده” و چیزی که مانع دیدن شود به کار رفته است. در میان آنها، تنها آی? 53 سور? احزاب مربوط به زنان است که می فرماید:” اگر از آنها متاع و کالای مورد نیازی مطالبه می کنید از پشت پرده از آنها بخواهید.”این آیه مربوط به زنان پیامبر (ص) است.(3)

در قرآن کریم برای زنان پیامبر دستورهای خاصی وارد شده است و از آنان خواسته شده است که در خانه های خود بمانند. زیرا ممکن بود از زنان پیامبر سوء استفاده های اجتماعی و سیاسی شود. بنابراین دربار? زنان پیامبر دستورهای شدیدتری وجود دارد. اما آیات
59 سور? احزاب و 31 سور? نور در مورد پوشش زنان می باشد که در آنها نحو? پوشش زنان مسلمان توضیح داده شده است؛ که زن مو، سینه، دور گردن و زیر گلوی خود را بپوشاند و جلباب و روسری های خویش را به خود نزدیک سازند.

بنابراین در این آیات و آیات مشابه دیگر از جمله آی?
32
سور? احزاب از زنان خواسته نشده است که در اجتماع حضور نداشته باشند؛ زیرا زنان در جامعه و در محیط خارج از خانه و در حضور نا محرم به حفظ پوشش مناسب سفارش شده اند و حتی در آیه به زنان گفته نشده در جایی که بیمار دلان هستند حضور نیابند؛ بلکه از زنان خواسته که با حفظ پوشش مناسب و رعایت حریم، خود را از نگاههای هوس آلود بیمار دلان حفظ کرده و بدین ترتیب پاکدامنی خود را به اثبات رسانند.


?





تاریخ : دوشنبه 91/6/20 | 10:4 صبح | نویسنده : رهرو | نظر

  • paper | ایکس باکس | قالب بلاگ اسکای
  • کد نمایش آب و هوا

    کد نمایش آب و هوا

    کدهای جاوا وبلاگ

    قالب وبلاگ